Tahun Melawat Malaysia 2014 # 2

Malaysia. Sebut je nama negara kita yang tercinta ini, pasti tak ada seorang pun yang geleng kepala mengatakan tidak tahu atau tidak kenal akannya. Semua orang tahu Malaysia merupakan salah sebuah negara yang mendapat perhatian tinggi dalam sektor pelancongan selain sektor-sektor yang lain.


Shakira pernah berkongsi mengenai tempat menarik untuk bulan madu dalam blog picisan ni. Sila klik mana-mana entry di bawah :


Sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 nanti, hari ini Shakira nak kupas balik salah satu tempat secara terperinci hasil daripada lawatan perkongsian ilmu ke laman sesawang yang lain tentang Persisir Pantai Memukau Di Terengganu :)

  1. Pulau Kapas 

Pulau Kapas terletak kira-kira 5 batu nautika atau 6 km dari Pantai Marang, Terengganu. Pulau ini adalah tempat di mana ramai penduduk tempatan datang dan melawatnya disebabkan oleh perjalanannya yang cepat dari jeti. Kita akan sampai ke pulai ini hanya dalam masa 10 minit dengan bot laju dari Jeti Marang. Marang terletak 18km dari Kuala Terengganu, ibu negeri Terengganu. Jangan keliru dengan bandar Marang dengan bandar Merang ya. Bandar Merang terletak di utara Kuala Terengganu.

Jeti Marang ke Pulau Kapas
09:00 am, 11:00 am, 01:00 pm dan 03:00 pm (01:00 pm ; perkhidmatan tidak disediakan pada hari Jumaat)

Pulau Kapas Untuk Jeti Marang
09:30 am, 11:30 am, 01:30 pm dan 03:30 pm (01:30 pm perkhidmatan tidak terdapat pada hari Jumaat)


Di Pulau Kapas, aktiviti yang boleh kita lakukan ialah seperti berenang, snorkeling, selam skuba, luncur angin, memancing, berkayak. Aktiviti bermotor seperti bot banana tidak dibenarkan. Ketika menyelam ke dalam Pulau Kapas ni, kita berpeluang melihat ikan yang berwarna-warni, batu karang, penyu dan makhluk laut yang lain. Duyong juga pernah dilihat di pulau ini.

Ketika bukan waktu cuti umum kita digalakkan hadir ke Pulau Kapas ini sekiranya kita jenis yang sukakan percutian dalam ketenangan dan keamanan semata-mata, ini kerana sebahagian besar penduduk di sekitarnya sedang bekerja. Kerana musim tengkujuh, kebanyakan resort di sekitar Pulau Kapas ini akan ditutup dari bulan November hingga Februari. Oleh itu, masa yang terbaik untuk pergi akan pada bulan Jun, Julai, Ogos dan September.

Dek kerana perjalananya hanya mengambil masa 10 minit dengan bot laju dari Jeti Marang, kebanyakan penduduk tempatan hanya pergi untuk lawatan sehari ke pulau itu. Jika kita sebagai pelancong tidak mahu tergesa-gesa kesana, kita boleh singgah dan tinggal di resort yang disediakan. Terdapat kira-kira 9 resort utama di Pulau Kapas. Kadar chalet, asrama dan bilik antara RM20 hingga RM300 semalam.

9 resort utama di Pulau Kapas adalah:

Penyu Valley Chalet
The Light House
Duta Puri Island Resort
Kapas Island Resort
Kapas Beach Chalet
Makcik Gemok Beach Resort
Chalet Qimy
Kapas Garden Resort
Site Camp Harmony
 

Sumber : Malaysia Vacation Guide

5 comments:

Yumida Huda said...

wah beznye klo honeymoon kat situ kan shakira
tringin gak nak pergi ke sana

Vee said...

info menarik ...

adrianna syaz said...

Tak pnh kesini shakira..seronoknya klu dpt ambil angin kat sini..dah lama x pg jln2 kat pntai ni

wanariahamiza said...

Wah! Teringat tahun 2007. Tahun melawat malaysia juga. Sakan berjalan.

::EIDA:: said...

pulau kapas tak pernah sampai lagi.. maybe one day.. hehehe .. kyra g laaa hanimun sini.. hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
All Rights Reserved : LOTS OF LOVE by SHAKIRA since June 2013