Tahun Melawat Malaysia 2014 # 3

Malaysia. Sebut je nama negara kita yang tercinta ini, pasti tak ada seorang pun yang geleng kepala mengatakan tidak tahu atau tidak kenal akannya. Semua orang tahu Malaysia merupakan salah sebuah negara yang mendapat perhatian tinggi dalam sektor pelancongan selain sektor-sektor yang lain.


Shakira pernah berkongsi mengenai tempat menarik untuk bulan madu dalam blog picisan ni. Sila klik mana-mana entry di bawah :


Sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 nanti, hari ini Shakira nak kupas balik salah satu tempat secara terperinci hasil daripada lawatan perkongsian ilmu ke laman sesawang yang lain tentang Destinasi Hijau Di Perak :)

  1. Gua Tempurung 

Gua Tempurung merupakan gua batu kapur & mamar yang terindah dan terbesar di negeri Perak, Malaysia. Lokasi Gua Tempurung terletak di Gopeng, Perak dan perjalanan dari Kuala Lumpur ke sini mengambil masa kira-kira 2 jam dengan melewati jalan tol Lebuh Raya Utara-Selatan.


Nama Gua Tempurung berdasarkan dari lima kubah (Chamber) yang seolah-olah menyerupai di bawah tempurung kelapa dan setiap kubah mempunyai berbagai bentuk Stalaktik/Stalagmit yang berbeda.
Untuk masuk ke dalam Gua ini kita tidak boleh masuk bersendirian, perlu ada renjer (guide) yang sentiasa menemani kita sewaktu di dalam gua sehinggalah kita selesai keluar dari gua ini dengan selamat.


Panjang keseluruhan gua ini adalah 1.9 km, ada 640 anak tangga yang perlu didaki dan dituruni. Kita juga perlu menyusuri sungai yang terdapat di dalam Gua Tempurung ini. Sebelum memasuki gua ini kita disaran membawa lampu sendiri kerana di setengah laluan amat gelap. Secara keseluruhannya menyusuri Gua Tempurung merupakan satu ekspedisi yang mencabar bagi mereka yang inginkan aktiviti lasak. Kekuatan fizikal & mental adalah penting.

Sumber : Kompasiana

2 comments:

Vee Zawiah said...

malaysia byk tpt menarik dan byka tpt tak pergi lagi ...

Pha Is said...

pernah dengar pasal kisah mistik kat situ.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
All Rights Reserved : LOTS OF LOVE by SHAKIRA since June 2013