Perlu Jaga Sebagai Adab Berpuasa

Alhamdulillah hari genap 7 hari kita semua umat Islam mengerjakan ibadah puasa. Shakira nak share mengenai adab berpuasa. Berpuasa pun kena beradab tau! Kalau tak ada adab, Allah marah. Bila Allah dah marah, Allah takkan bagi pahala buat kita. Dah macam mengajar budak-budak tadika gamaknya. Hehe. Tak apa, menuntut ilmu tak kira usia. Jom kita tengok antara perkara yang perlu kita jaga sebagai adab berpuasa.

  • Jaga pertuturan. Maksudnya jaga lidah kita ni especially kaum hawa. Kaum adam pun take note ya! Hehe. Lepas siap-siap masak hantar lauk rumah jiran sebelah terus balik tau, jangan menyinggah buka cawangan Melodi. Jangan sibuk ikut campur hal orang lain dan tahan nafsu nak mengumpat tu.
  • Jaga penglihatan. Maksudnya cover sikit tengok keliling. Jangan biarkan mata melilau ke arah yang tidak sepatutnya dan boleh menyebabkan naik syahwat.
  • Jaga pendengaran. Dengarlah zikir2 Allah sambil-sambil buat kerja tu. Jangan dengar kepada perkara yang sia-sia dan boleh menyebabkan batalnya amalan puasa kita. Buka youtube tu search macam-macam zikir ada.
  • Jaga perut. Memanglah sebab puasa mana boleh makan! Bukan, maksud Shakira ialah jaga perut dari makan dan minum daripada sumber-sumber yang haram ketika berbuka puasa. Seboleh-bolehnya carilah rezeki yang halal.
  • Jaga kelakuan. Meninggalkan maksiat adalah satu perkara yang amat digalakkan dalam Islam tidak kira dalam bulan puasa atau bulan-bulan yang lain.
  • Jaga kesederhanaan. Berpada-padalah dalam berbelanja lebih-lebih lagi ketika berada di bazar Ramadhan yang selalu membuatkan pembelinya rambang mata. Jangan terlalu mengikut nafsu makan yang berlebihan sehingga boleh menyebabkan pembaziran.
  • Jaga amalan. Perbanyakkan amal ibadah. Sesungguhnya pada bulan Ramadhan, pintu syurga di buka seluasnya oleh Allah. Rebutlah peluang yang ada untuk sentiasa sujud pada Allah.
  • Jaga malam. Rajinkan diri untuk bangun malam. Antara solat-solat sunat yang boleh kita lakukan ialah solat sunat Taubat, solat sunat Tahajjud dan solat sunat Hajat. Dan jangan lupa sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan bangun malam untuk merebut indahnya Qiyamullail.

Sedikit sebanyak yang dapat Shakira kongsikan dengan semua. Diharapkan bulan Ramadhan tahun ni akan memberikan seribu satu makna kepada kita sebagai hamba Allah dan menjadikan kita seorang insan yang istiqamah, jujur, khusyuk dan ikhlas.

InsyaAllah.


# Tadi ada nampak kat wall FB ada orang post pasal kawannya baru meninggal dunia. Alfatihah untuk arwah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan beramal soleh. InsyaAllah.

1 comment:

Nadia Johari said...

semua kene jaga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
All Rights Reserved : LOTS OF LOVE by SHAKIRA since June 2013