Resipi : Sambal Ikan Bilis

Direst to cara buat tau!

  • Bila minyak dalam kuali dah panas, goreng sehingga garing ikan bilis yang siap dikopek dan dibasuh bersih
  • Nak asingkan ikan bilis ke tepi dulu pun boleh, nak biarkan dalam kuali tu pun tak apa (kalau Shakira malas nak asing2, terus je step seterusnya)
  • Masukkan cili kering yang telah dikisar bersama bawang putih, bawang merah dan belacan (petua mak Shakira, kalau masak sambal bawang merah tu biar banyak sikit)
  • Tumis sampai naik minyak
  • Masukkan serai yang telah dititik (tau titik tu apa? amek lesung batu yang kecik tu tumbuk serai tu ala2 nak hancur, tu namanya titik)
  • Seterusnya letak asam keping atau asam jawa (ikut selera kemasaman sendiri ya)
  • Masukkan garam secukup rasa, balancekan dengan gula bagi manis sikit
  • Teruskan sesi menumis sehingga minyak betul2 naik
  • Siap untuk dimakan


Nak buka puasa kejap lagikan? Kalau rasa2 kat dapur tu ada ikan bilis, cubalah buat. Hehe. Selamat mencuba!

7 comments:

are_lin@yu said...

sdapnya kira..lama tak makan tau ;-)

zakirasli .. said...

smbal bilis antara lauk kegemaran saya.. klau dpat cmpur dgn petai mmg sdap.

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

are_lin@yu
hehe dah mengidam ya..:)



zakirasli ..
ni pun antara fav saya.. hehe suka petai ya? boleh je masukkan..saya kurang petai2 ni :p

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. heee sodapnya masak sambal. fav suami sheila tu :P

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

Sheila Salim
Ya? Hehe masak la untuk dia..hehe

Yumida Huda said...

WAH..NAMPAK SEDAP
MMG SESUAI BUAT LAUK BERBUKA PUASA

follower ke 103..jemput singgah ke blog Yumida & follow back klo sudi
http://umikasum.blogspot.com

pinky_liscious said...

simple but sedap tu yg penting.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
All Rights Reserved : LOTS OF LOVE by SHAKIRA since June 2013